Translate

vrijdag 6 mei 2022

Cadeau doosje Liefs

 Zoals jullie ondertussen misschien al weten maak ik graag cadeautjes en passende doosjes.
Voor de uitdaging van deze maand en voor moederdag  heb ik dit leuke doosje gemaakt.
Ik wil er lekkere chocolaatjes doen.
Ik heb voor jullie ook het patroon toegevoegd zodat jullie ook zelf aan de slag kunnen met dit leuke doosje, hoe leuk is dat 😊


Het basisdoosje bestaat uit 1 vel hoogglans scrapkarton van 30,5cm bij 30,5cm,  maar elk ander stevig scrapkarton is geschikt.
Dit mooie rode scrapkarton vind je hier:


Ril het scrapvel op  10,2 cm en 20,3 cm.
Doe dit aan beide zijde zie foto.
Daarna vouw je de rillijnen naar binnen met behulp van een vouwbeen om een strakke vouw te krijgen.



De rillijnen aangegeven op de foto knip je in tot aan de volgende rillijn.
De flapjes knip je nog iets schuin in (zie foto) en van  de buitenzijde van de flapjes (die naar binnen vallen) knip je nog ongeveer 3mm af  zodat het doosje mooi in elkaar past.
Dit merk je als je het doosje in elkaar vouwt.

Het basisdoosje is  nu eigenlijk klaar om in elkaar geplakt te worden maar als je er nog een kijkvenster 
in wil maken zoals ik dat heb gedaan dan moet je dit voor het plakken erin maken.


Het kijkvenster komt in het vak met de A.
Ik heb daarvoor een kleine cirkel snijmal gebruikt van ongeveer 7,2 cm doorsnee zodat als het deksel op het doosje gaat het venster niet gedeeltelijk wegvalt maar dit maak je zelf naar eigen inzicht.
De snijmal heb ik overgetekend en daarna uitgeknipt.
Als je het uitknippen van een cirkel lastig vindt kun je er een soort taartpunten van maken zodat je de cirkel makkelijk kan uitknippen.


Het flapje met de letter B op de foto vouw je naar binnen toe op flapje A ( nog niet vastplakken)
De hoek die je nu hebt plaats je voor het gemak op een hoek van je tafelblad, dit werkt makkelijker omdat de hoeken nu meteen goed bijelkaar zitten om over te tekenen.
Dan leg je in de uitgeknipte cirkel nogmaals de cirkel snijmal en tekent deze over en dan knip je
deze weer uit.


Nu kun je alle flapjes naar binnen vouwen en vastplakken met lijm.
Aan de binnenkant heb ik nog een stukje mika geplakt zodat het een echt raampje lijkt.
Je kunt het stukje mica ook tussen de flapjes plakken maar dit drukt door door het hooglans karton dus dit is niet zo mooi. 


Het deksel van het doosje heb ik gemaakt met hetzelfde scrapkarton.
Ik heb een vierkant uitgesneden van 12,5 cm x 12,5 cm. 
Dit heb ik aan alle zijde gerild op 1 cm.
Daarna heb ik de hoekjes ingeknipt, en de flapjes een beetje schuin geknipt om het mooi in elkaar te kunnen plakken.
Daarna plak je de flapjes naar binnen vast met lijm.



Het doosje ziet er nu zo uit.
De uitgeknipte cirkel kun je nu nog afwerken met een passend sierrandje/ doily of anders afwerken naar eigen inzicht of zo laten, net wat jezelf mooi vindt.
Om het doosje te kunnen sluiten kun je evt. een stukje lint gebruiken en er een strik van maken, maar ik heb er een papieren strook omheen gevouwen als een banderol.
Daarbij heb ik 2 stroken linnenpersing karton van 4cm x 30,5 met een overlapping aan elkaar geplakt en deze losjes om het doosje heengevouwen. Daarbij heb ik de vouwen wat stevig aangedrukt om het hele doosje heen. Het stukje strook wat overbleef heb ik  iets langer afgeknipt  zodat ik het nog kon vastplakken. De stroken kun je ook maken met 2 stroken a4 linnenpersing karton.
Ik heb  de strook nog bewerkt met ditress oxide inkt en met de Dora finger wax Inci Pearl van Cadence voor een mooi glans effect.
https://www.boekensteuntjewebshop.nl/c-3011603/linnen-persing/


Na het drogen wikkel je de strook losjes om het doosje en plakt deze vast met lijm.
Daarna kun je het doosje en de banderol verder afwerken en over het doosje heen schuiven om het doosje te sluiten.
Ik heb de strook niet vooraf gerild omdat elk doosje soms net iets scheelt van maat en dan past de banderol soms net niet, en op deze manier voorkom je dat.

Ik heb met mooie bloemen snijmallen van Elisabeth Craft design  Florals 16 de bloemen gemaakt.
Ik heb de bloemen uitgestanst uit water art karton en bewerkt met distress oxide inkt.
Daarna opgebold met de flower shaping  mat van Joy crafts en de speciale tools om bloemen te maken.
Alle materialen voor het maken van bloemen vind je hier:
https://www.boekensteuntjewebshop.nl/c-3003224/diversen/



De tekst liefs is een mal van Marianne design LR0749, deze en nog andere leuke mallen vind je hier:
Maar je kunt zelf je doosje aan passen aan jou eigen smaak of thema.



Ik hoop dat je weer wat inspiratie hebt opgedaan en wij als DT team zien jou creaties graag tegemoet!

Dankjewel voor je bezoekje aan ons blog en tot een volgende keer!

Groetjes 
Annemarie Valkenborg
 
Alle gebruikte materialen zijn indien leverbaar verkrijgbaar bij het Boekensteuntje Creatief

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kaarten met de Die Cut paper set van Studiolight ( vervolg bericht van de ECD bloemenkaart)

Hallo allemaal, Het heeft even geduurd maar hier is mijn vervolg bericht over hoe ik de basiskaart met de ECD bloemen heb gemaakt. Van Studi...